*

Aila Niinimaa-Keppo Totta asiaa - vaietuista aiheista

Taiteessa jatkuu kuusikymmenluvun hybris

Smeds ja muut "rohkeat ja modernit" taiteilijat ovat kuin hiekkalaatikkojen pahaisia pikkulapsia: huudetaan isoon ääneen "paskapaskapaska!" ja katsotaan uteliaana, kuuliko kukaan, miten minäpoika se uskallan!

Ensimmäisen kerran näin tämän sortin taidehybristä käydessäni katsomassa Teatterikorkeakoulun oppilasesityksen Tuhat ja yksi yötä. Sekoilun oli ohjannut tietenkin Jouko Turkka. Homma oli vastenmielisyydessään luotaantyöntävä; pääasiallisesti oppilaat halusivat esiintyä Turkalle, miellyttää suurta mestaria. Lavalta huudeltiin kaiken aikaa "Turkka on homoa", hypittiin kuvitellun jättipeniksen yli, tervehdittiin ylhäällä valotellingeillä provosoivan äänekkäästi naureskelevaa Turkkaa, joka selvästikin nautti opetuslastensa päättömästä riehumisesta. Rohkeudeksi en oppilaitten esitystä kutsuisi, pikemminkin johtajaansa sokeasti seuraavan joukon primitiivisiksi palvontamenoiksi.

Kävin toisenkin kerran katsomassa Turkan ohjaustyötä, sama fiilis. Kakofonisesta produktiosta ei löytynyt pätkääkään huumoria eikä muutakaan sisältöä, vaikka sitä nuoruuden positiivisella innokkuudella kuinka sitkeästi yritin etsiä. Paskaa mikä paskaa, sen heitonhan koulun käyneet sentään hallitsivat. Turkka ei yksinkertaisesti osannut tehdä hyvää teatteria, raiskasipa hän minkä klassikon tahansa.

Todellisuudessa Smedskään ei kykene tekemään hyvää näytelmää, sillä historiaan jäävän mestariteoksen kykenee ohjaamaan vain sellainen tekijä, jonka kirjahyllystä löytyy muutakin kuin Marxilais-leniniläisen filosofian perusteet, Nordenstrengin Tiedotusoppi, DDR:n koulujärjestelmä, Rauhanpuolustajien jäsenkirja, Punakaartilaisen laulut ja Otto-Ville Kuusisen muistelmat, ja jonka koko sivistyspiirin halkaisija ei ole verrannollinen pelkästään omaan napaan.

Nämä muualla jo aikaa sitten unohdetut, mutta Suomessa taas kerrran jalustalle nostetut tuntemattomien ja siperian perhosten ohjaajat, ns. rohkeat taiteilijat, rienaavat, loukkaavat, kusettavat, halveksivat - ja lopultakin vain kuvottavat pääosaa heidän aikaansaannoksensa maksavista kansalaisista. Tämä omahyväisyydessään pullisteleva joukko uskoo tosissaan, että hehän saavat tehdä mitä haluavat, esitellä ulkomailla saakka Suomen kansasta ja - totta kai! - Mannerheimista kuinka härski kuva tahansa, koska heidäthän pyhittää taiteilijan rajaton vapaus.

Nämä henkisten koturniensa korkeudesta alempaa kansaa, mukaan lukien ministerit ja muut päättäjät, ylimielisesti katseleva ja omaan egoonsa tukehtuva joutosakki saa äänensä edelleen kuuluviin, koska valtion tukirahakasan päällä istuvat eivät yksinkertaisesti uskalla myöntää, etteivät he oikeasti ymmärrä näitten KTL:n juoksuhautoihin jumiutuneitten mesojien taidetta, eivätkä siten rohkene muuhun kuin ylistyksiin ja suosionosoituksiin seisaalleen nousten.

Eikö tämä valhe pääty koskaan? Kuka tämän irvokkaan kulttuuripelin puhaltaisi poikki? Kuka päättäjistä uskaltaisi tehdä, kuten se taidemuseon vahtimestari, joka sentään kävi kertomassa seinällä olevaa "teosta" kritiikittä kehua retostaneelle kulttuurihienostolle, että kyseessä ei ole taideteos vaan ilmastointiritilä?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Millä perusteella rinnastat Turkan ja Smedstin?

Juha Väänänen (nimimerkki)

Smedsin tuntematon sotilas oli vastenmielisyyden huippu ja julkisin varoin ilmeisesti rahoitettu.

Smedsistä pitäisi julkaista 365 päivää kestävä nöyryytyskamppanja ja lopettaa KAIKKI apurahat mitkä hän saa muutaman kommarin avustuksella.

Odotan mielenkiinnolla Smedsin tulevaa teosta
" Halonen ja Putin" K-5wee, koska kohtaus pitää sankarillisia otoksia mm. perseennuolemisesta.

Sami Haapavaara (nimimerkki)

No olipa aika reipotus. Mutta pakkohan teatterin on olla hyvää, sitä esitetään ulkomailla saakka, ja kun Tvssä kehutaan, niin on sen oltava hyvä esitys!

Käyttäjän ailaniinimaa kuva
Aila Niinimaa-Keppo

Arvoisa Lauri Gröhn,

perustan käsitykseni siihen mitä olen nähnyt ja kuullut, lukenut, tutkinut ja oivaltanut. Molempien näytelmädoktriini on aivan sama: paljon mekastamista, asioitten sekoittamista, suoraa osoittelemista, yleisön aliarvioimista, vasemmistolaisuuden tunkemista joka väliin, oikeistolaisiksi uskottujen ja heidän arvojensa loukkaamista, besserwisser-asenteen korostamista: minähän nääs tiedän kaiken, koska olen jumalasta seuraava - ylöspäin!

Antiikin teatterissa näyttelijät käyttivät koturneja, korokepohjaisia kenkiä, jotta kaukana istuvat näkisivät heidät selvemmin. Nykyiset henkisten koturnien suosijat käyttävät koturnejaan ollakseen rahvaan yläpuolella. Nöyryys yleisön edessä on näille taiteilijoille tuntematon käsite.

Pieni välijuttu: Tuttuni oli Jouko Turkan suuruuden aikoina kuuntelemassa hänen luentoaan, en muista mistä. Tyttö piti vakavan onnettomuuden jälkeistä kaulatukea, joka oli elintärkeä pään pystyssä pitämiseksi.
Turkka käski kesken luennon yleisöä kumartumaan syvään jotain mantraa höpisten. Tuttu ei tietenkään voinut riisua tukeaan ja kumartua rukoilemaan. Kaikki muut noudattivat kehotusta, mutta yksi vain istua jökötti pää pystyssä. Se riepoi luennoitsijaa. Mestari Turkka kävi lähes iholle käskyttämään tyttöä sylkeä roiskien: "Kun MINÄ sanon, että pää alas, sinähän panet pääsi alas!" Tyttö katsoi, ettei tämä luento sovikaan hänelle, ja poistui kasvojaan pyyhkien ovesta ulos.

En tiedä, luennoiko Smeds samalla metodilla, mutta jos olisin lähtenyt katsomaan yli kolme tuntia hänen Tuntematontaan, en olisi katsonut, vaan poistunut viimeistään puolen tunnin kuluttua. Pahaan oloon ei tunteja tarvita.

Totta tietenkin on, ettei se ole hullu, joka tekee, vaan se joka tilaa ja maksaa. Tulee vain mieleen, olisiko joskus paikallaan molempien tarkistaa lääkityksensä.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Puhut siis Smedsin näytelmistä, vaikka et ole nähnyt niitä. Ja teet vielä rinnastuksia. Hyi.

Käyttäjän ailaniinimaa kuva
Aila Niinimaa-Keppo

Arvoisa Lauri Gröhn,

olen nähnyt juuri Smedsin Tuntemattoman sotilaan, muita käyn katsomassa mahdollisen kiinnostukseni mukaan. Mentalista olen lukenut jo liiankin kanssa, Suomessahan sitä ei ole vielä esitetty. Tätä enempää en aiheesta väittele. Voisit itsekin keskittyä itse asiaan virheitten etsiskelyn ja hyihyttelyjen sijasta.

Toimituksen poiminnat